Laat je club je in je hempie staan?!

Het voetbalseizoen zit erop. Landskampioenen, bekerwinnaars, promoties, degradaties. De titels zijn verdeeld, successen geboekt, overwinningen gevierd en wonden gelikt. Tijd om na te genieten of te balen van voetbalseizoen 2016|2017. Of… kijken we smachtend uit naar 2017|2018?! Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Het nieuwe seizoen krijgt weer vorm. Nieuwe shirts worden gepresenteerd. Het uithangbord van de club. Trots, eer en clubkleuren om te verdedigen. De afgelopen weken hebben een ruim aantal van de bijna 500 Europese betaald voetbalverenigingen nieuwe shirts gepresenteerd. Afscheid van het oude seizoen en een blik op de toekomst. Klaar om weer geschiedenis te schrijven.

Het shirt is een prachtige mogelijkheid om via storytelling invulling te geven aan clubcultuur. Zo heb ik zelf bij Vitesse vele jaren aan de basis gestaan van de verhaallijn achter de wedstrijdkleding, met het 125 jarig shirt dit seizoen als hoogtepunt. Voor sponsors een prachtig middel om mee te liften op sportief succes. Adidas zal terecht zeer trots zijn om zowel de UEFA Champions- als Europa League finale te domineren en een groot aantal kampioen aan te kleden. Adidas, Nike en Puma domineren al jaren de markt van voetbalkleding.

Aan de hand van drie invalshoeken neem ik je mee langs de velden. Elk shirt en elke presentatie heeft een eigen verhaal, daarom geef ik je de mogelijkheid om zelf het achterliggende verhaal op te zoeken. Elementen te gebruiken om je eigen verhaal te maken. Ik heb 9 bijzondere designs eruit gepikt. Gebaseerd op drie elementen; clubcultuur, historie en design. Niet alle presentaties van wedstrijdkleding zijn even uitbundig, hierdoor blijven mooie verhalen helaas soms liggen en zijn sommige presentaties onduidelijk bombastisch.

Clubcultuur
Gebruik je identiteit. Clubkleuren, strepen,  vlakken of effen. Uit onderzoek blijkt dat rood de meest succesvolle clubkleur is. Niet gek ook, want rood en wit zijn de meest gebruikte kleuren in voetbal. Het overgrote deel van de shirtpresentaties wordt ingestoken vanuit dit sentiment. Terug naar de basis. Waar sta je voor. Waar herkennen sportliefhebbers je aan. Je kleuren, achterban, logo, identiteit. Everton gaat terug naar de basis. Net als SG Dynamo Dresden, waarbij de video echt de moeite waard is. Crystal Palace heeft bijzondere aandacht voor haar herkomst uit de wijken van Zuid-Londen.

Historie
Welk historisch moment heeft de identiteit bepaalt. Mijlpalen, gebeurtenissen die iedereen nu nog weet. Een gloriemoment of zelfs dieptepunt uit de rijke historie. Gebruik dit sentiment in een modern jasje. Herkenbaar voor oud, liefde versterkend voor jong. Bayern, Newcastle en Celtic kozen ieder een mooi moment uit haar historie om naar terug te grijpen.

Design
Af en toe ben je toe aan iets anders. Design, modern, een andere invulling. Kleuren die nog niet eerder gebruikt zijn. Ook om de verkoop te bevorderen. Om de sleur te breken. Nieuwe historie en cultuur te schrijven. Dit zie je overigens vaker bij de uitshirts of derde (Europeese) shirt. Pogba. Ja, een merk an sich. Dortmund veranderd, net als Barca, al jaren haar strepen, samenstelling en positie dat het bijna cultuur wordt.

Wat gebeurt er in andere sporten?
In de US is in bijvoorbeeld de NBA, NFL en MLS maar 1 kledingpartner voor de gehele competitie. Dit geeft de mogelijkheid om alle shirts op één moment te presenteren en te ontwikkelen. Stel je voor dat alle Eredivisie-clubs tenues presenteren tijdens een groot stadion-evenement, een technisch shirt passend bij de jonge, technische, competitie.

Wat opvalt is dat in voetbal nauwelijks ingegaan wordt op de technische snufjes van een shirt. Het shirt bevat technische eigenschappen, maar is niet de insteek van een shirtpresentatie. Daarnaast speelt het hele elftal in hetzelfde shirt. Dat heeft mij altijd verbaast, een snelle spits in hetzelfde shirt als een robuuste verdediger. Bij een aantal sporten wordt juist enorm op de techniek van het shirt veel verder onderzocht lijkt het. In het wielrennen wordt in de techniek van het shirt gedoken. Voor het shirt van de Nieuw-Zeelandse All-Blacks is er zelfs een 50 (!) minuten durende documentaire.
Bijzonder
Sommige shirts gaan verder in speciale snufjes. Zo geven rugnummers al jaren mogelijkheden om namen van fans en oud-spelers te verwerken, maar Schalke 04 is een stap verder gegaan door een chip te integreren voor het afrekenen van consumpties in het stadion.  Ook in de presentatie zijn er buitenbeentjes. De video van Galatasaray is de moeite waard, zeker bijzonder.  En Totti… Held. Hij gaat nog verder en presenteert zijn schoenen met de nodige passie.

Inspiratie
Bekijk de Youtube afspeellijst en Pinterest album voor meer voorbeelden. Grote, goed geregisseerde video`s, maar ook simpele effectieve video`s en fotoshoots. Zeker de moeite waard. Wat te denken van Hertha die voor haar 125 jarig bestaan supporters het design liet bepalen.  Veel lees- en vooral kijkplezier!

Ik ben benieuwd naar jullie favoriet. Of mooie voorbeelden van andere sporten. Welk hempie sta jij het liefst in en waarom? Ik kijk alweer uit naar het einde van het seizoen, zodat we vooruit kijken.  In ons hempie.

Laat je club je in je hempie staan?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: